Szukaj

Po pracy

Rola oraz przyszłość farmaceuty klinicznego w Polsce

avatar
Udostępnij

Wywiad z ekspertem – Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, mgr farm. Elżbietą Piotrowską-Rutkowską

Elżbieta Piotrowska Rutkowska Prezes NRA 200x300 - Rola oraz przyszłość farmaceuty klinicznego w Polsce

Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska

Pani Prezes, o roli farmaceuty klinicznego słyszy się coraz częściej, choć z całą pewnością życzylibyśmy sobie jeszcze szerszego propagowania tego zawodu w środowisku medycznym. Zacznijmy zatem od kwestii, jak z Pani perspektywy wygląda rzeczywistość farmaceuty klinicznego w polskich realiach i jakie może przynieść korzyści ekonomiczne, oraz społeczne dla szpitala, aż wreszcie samego pacjenta?

W naszym kraju funkcjonuje blisko 700 aptek szpitalnych, w których pracuje nawet 1,7 tys. farmaceutów. Ich praca wiąże się z dużą odpowiedzialnością – nie tylko za nadzór nad obrotem lekami, ale również efektywność kosztową danej terapii, kształtowanie planów lekowych pacjentów. Ich praca przynosi nawet dziesiątki milionów oszczędności dla danej jednostki. Czy zatem szpitale potrzebują farmaceutów? Niech przemówią twarde dane. Dobrym przykładem są choćby duże szpitale specjalistyczne, które rocznie wydają na leki nawet 100 mln zł. To właśnie dzięki pracy farmaceuty, dbającego o racjonalną gospodarkę lekową, placówki te potrafią zaoszczędzić nawet 40 proc. wspomnianej kwoty.

Niestety, nietrudno znaleźć dziś przykłady szpitali, gdzie statystycznie na jednego farmaceutę przypada aż 200–300 pacjentów, co jest dowodem na niedobór kadrowy wśród tej grupy zawodowej. Do tego dochodzi niedofinansowanie, brak środków na rozwój infrastruktury czy ograniczone możliwości motywacyjne dla osób pragnących kształcić się w tym kierunku. Aby uzdrowić trudną sytuację aptek szpitalnych, należy dofinansować te jednostki, a także zadbać o zwiększenie liczby fachowego personelu – właściwie wykorzystany będzie mógł pełnić swoją rolę w oparciu o sprawdzone wzorce europejskie.

Jakie zatem kroki w kierunku rozwoju farmacji klinicznej w Polsce podejmuje Naczelna Izba Aptekarska?

Pamiętajmy, że farmaceuta kliniczny to osoba posiadająca specjalistyczną wiedzę i umiejętności do tego, aby wspólnie z lekarzem pracować w zespole terapeutycznym. Dlatego uważamy, że należy wzmocnić znaczenie tej profesji poprzez odpowiednie zapisy w Ustawie o Zawodzie Farmaceuty, m.in. precyzyjnie określające, czym jest usługa farmacji klinicznej.

Nie tylko wspieramy działania zmierzające ku wejściu w życie ustawy, ale też docieramy do decydentów, prezentując im dobre praktyki z innych krajów. Pokazujemy choćby przykłady Wielkiej Brytanii czy Irlandii, gdzie 1 funt zainwestowany w farmaceutę, przynosi szpitalowi aż 4-5 funtów oszczędności. W ten sposób przekonujemy, że farmaceuta pracujący w szpitalu to nie jest koszt, lecz przede wszystkim długofalowa inwestycja, do tego z pokaźną stopą zwrotu.

Wróćmy zatem do wspomnianej Ustawy o Zawodzie Farmaceuty. Jakie konkretne korzyści i przywileje przewiduje Ustawa w aspekcie farmaceuty klinicznego?

Ustawa jest tak naprawdę fundamentem do wprowadzenia w naszym kraju opieki farmaceutycznej, świadczonej również przez farmaceutów na potrzeby szpitala. Wprowadzenie usług z tego zakresu wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa i komfortu pacjenta. Ustawa w sposób jasny i precyzyjny powinna określać kompetencje farmaceuty klinicznego. Chcemy, aby ich potencjał był lepiej wykorzystany. Naszym zdaniem powinni wyjść z aptek szpitalnych prosto na oddziały oraz pracować bliżej pacjenta i – jako część zespołu terapeutycznego – nadzorując proces farmakoterapii. Warto w tym miejscu podkreślić, że farmaceuta kliniczny już dziś posiada takie kompetencje, dlatego uważamy, że powinien stać się partnerem dla lekarza, który zaoszczędzony czas mógłby przeznaczyć na obsługę większej liczby pacjentów.

Jak można wywnioskować z Pani wypowiedzi, praca przy łóżku pacjenta to niewątpliwie nowe wyzwanie dla farmaceutów, a z drugiej strony szansa na rozwój i wykorzystanie specjalistycznej wiedzy w praktyce. Jakie zatem działania, oprócz zapisu w ustawie, podejmuje Naczelna Izba Aptekarska, aby umożliwi i ułatwi wejście na oddziały szpitalne farmaceutom klinicznym?

Owszem, dziś kwestią kluczową jest wspomniana już kilkukrotnie Ustawa o Zawodzie Farmaceuty. Ale dobre otoczenie prawne to oczywiście nie wszystko. O ważnej roli farmaceutów klinicznych mówimy podczas spotkań w resorcie zdrowia, sejmie i senacie, ale również w trakcie wydarzeń branżowych, czy wreszcie podczas trwającej od kwietnia kampanii edukacyjnej: „Po pierwsze farmaceuta”, gdzie tłumaczymy pacjentom, kim jest i czym w właściwie zajmuje się farmaceuta w szpitalu. Jak można zauważyć, działania prowadzone są przez nas kilku płaszczyznach, ale łączy je spójny cel – zwiększenie liczby farmaceutów klinicznych na rynku polskim, wzmocnienie ich roli na oddziałach oraz optymalizacja współpracy na linii: lekarz-farmaceuta-pielęgniarka. Te właśnie kierunki wpływają bowiem na efektywność procesu leczenia, którego centrum stanowi pacjent.

Czym dla Pani – jako Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej oraz jednocześnie farmaceuty – jest świadome, mądre leczenie?

W moim przekonaniu polega ono na łączeniu kompetencji lekarza i farmaceuty. To lekarz stawia diagnozę, a następnie określa sposób leczenia. Z kolei zadaniem farmaceuty jest wspieranie lekarza w ustaleniu prawidłowej i bezpiecznej dla pacjenta farmakoterapii, a także nadzór nad jej przebiegiem. Synergia tych działań pozwala osiągnąć nadrzędny cel, jakim jest poprawa zdrowia pacjenta, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej efektywności kosztowej dla danego szpitala.

beznazwy e1563982974206 - Rola oraz przyszłość farmaceuty klinicznego w Polsce

Artykuł pochodzi z dodatku Lideo do magazynu Farmakoekonomika Szpitalna nr 47, „Farmaceuta na oddziale wsparciem dla mądrego leczenia, Polska vs. Świat”

Tagi:

Informacje na temat Administratora Danych i o przetwarzaniu danych osobowych:

W celu realizacji obowiązków nałożonych na administratorów danych osobowych w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, Urtica Sp. z o.o. informuje, że w przypadku przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z wykonywaniem i na cele usługi prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna”, Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Sp. z o.o., z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000113253, NIP 894-255-67-99, o kapitale zakładowym: 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres: sekretariat@urtica.pl.

Prosimy pamiętać, że podanie Państwa danych osobowych jest całkowicie dobrowolne, jednak konieczne dla celów prawidłowego wykonania usługi, prowadzenia dokumentacji oraz archiwizacji, na państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 lit. a (wyrażona przez Państwa zgoda) i b (realizacja na Państwa rzecz umowy) RODO. Państwa dane osobowe będą przechowywane zgodnie z wymogami obowiązującego prawa przez okres trwania prenumeraty oraz do momentu zakończenia wypełniania obowiązku prawnego m.in. obowiązku archiwizacyjnego, przedawnienia roszczeń wynikających z umowy. Odbiorcą Państwa danych osobowych jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy lub współpracownicy Spółki. Mają państwo prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia danych. Przysługuje Państwu również prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, jak również wycofania zgody (zgodnie z poniższym). Ponadto, mają Państwo prawo do zgłoszenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wycofanie zgody może nastąpić przez oświadczenie o wycofaniu zgody skierowane na adres Administratora Danych podany powyżej. Informujemy, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Proszę jednakże mieć na względzie, że po wycofaniu zgody nie będzie możliwa realizacja na Państwa rzecz prenumeraty. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Inspektor Ochrony Danych: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.

Będąc świadomych powyższych informacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, niniejszym wyrażam zgodę spółce Urtica Sp. z o.o., ul. Krzemieniecka 120, 54-613 Wrocław, na przetwarzanie moich danych osobowych objętych formularzem w celu realizacji prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna” i ewentualnego kontaktu w związku z jej realizacją, w następującym zakresie: imię, nazwisko, zawód, adres do wysyłki i/lub adres e-mail do wysyłki (w zależności od wybranej przeze mnie formy/form prenumeraty), numer telefonu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych, a w tym marketingu bezpośredniego, tj. przesyłania na Państwa adres e-mail informacji handlowej w postaci newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego z użyciem Państwa numeru.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem przesyłania na Państwa adres e-mail newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl, lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Państwa dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu – odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu kontaktowym. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.