Po pierwsze, nie szkodzić – 17 września Światowym Dniem Bezpieczeństwa Pacjenta

Udostępnij:

Corocznie 17-tego września obchodzony jest Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia. WHO chce skupić naszą uwagę na globalnych działaniach na rzecz ochrony pacjenta. Pandemia COVID-19 uwidoczniła wyzwania pracowników służby zdrowia, którzy zapewniają pacjentom bezpieczeństwo i ciągłość leczenia. Co kryje się pod popularnym obecnie hasłem „bezpieczeństwo pacjenta”?

Dniu przyświeca jedna z etycznych zasad medycyny: Po pierwsze, nie szkodzić
(łac. Primum non nocere). Czy bezpieczeństwu pacjenta sprzyjają wszelkie podjęte działania personelu medycznego oraz społeczeństwa, które zmniejszają działania niepożądane terapii? Oczywiście! Co więcej, poprawiają one komfort pacjenta i racjonalizacje leczenia wybranej ścieżki terapii. Wiele interakcji lekowych jest możliwych do przewidzenia, a działania niepożądane są w 50% „możliwe do uniknięcia”. Dobrze monitorowana terapia pacjenta i wspólna praca zespołu zapewnia bezpieczeństwo choremu.

Informacje dotyczące bezpieczeństwa pacjenta według WHO:

  • występowanie zdarzeń niepożądanych związanych z niewłaściwą opieką jest jedną z 10 głównych przyczyn zgonów i niepełnosprawności na świecie,
  • na świecie aż 4/10 pacjentów jest rannych w podstawowej i ambulatoryjnej opiece zdrowotnej,
  • do 80% szkód można zapobiec i zwiększyć bezpieczeństwo pacjenta,
  • najbardziej niebezpieczne błędy dotyczą diagnozy, przepisywania i stosowania leków.

WHO chce zaangażować całe społeczeństwo we wzrost bezpieczeństwa usług medycznych, bowiem:

WHO apeluje do wszystkich zainteresowanych stron, zarówno do pracowników, pacjentów, jak i inwestorów rynku medycznego, o „zabranie głosu w obronie bezpieczeństwa pracowników”. Analizując bezpieczeństwo pacjenta – musimy odwrócić kolejność – i najpierw zająć się bezpieczeństwem pracowników medycznych. To poprawa ich stanu zabezpieczenia pozwoli na wzrost bezpieczeństwa chorych. Możemy to zapewnić dzięki: wprowadzeniu nowych wielokierunkowych strategii do placówek, wdrożeniu nowych technologii oraz otwarcie się na zmiany. Inwestycja we wzrost kwalifikacji pracowników przyczynia się do wzrostu racjonalnej terapii, czyli bezpieczeństwa pacjenta.

Pandemia COVID-19 pokazała jak bardzo ważne jest zaakceptowanie przez społeczeństwo nowych rozwiązań w medycynie m.in. teleporady, konsultacje on-line itd.  Praca w stresujących środowiskach zwiększa zagrożenia dla bezpieczeństwa pracowników służby zdrowia m.in. zakażenia, izolacja, ograniczony dostęp do środków ochrony osobistej i innych środków zapobiegania zakażeniom i ich kontroli. Wszystkie stresogenne aspekty oraz braki zarówno kadrowe, jak i sprzętu chroniącego, przyczyniają się do wzrostu ryzyka błędów, które mogą potencjalnie zaszkodzić pacjentom.

Znakiem rozpoznawczym globalnej kampanii tego dnia będzie podświetlenie miejsc publicznych w kolorze pomarańczowym we współpracy z lokalnymi władzami. WHO proponuje, by w 2020 r. połączyć wirtualne siły i włączyć się w kampanie on-line, dostępne 17-tego września w Internecie. Będzie to również wyraz szacunku i wdzięczności dla wszystkich pracowników służby zdrowia, którzy walczą o bezpieczeństwo swoje i pacjentów.

Więcej na ten temat przeczytacie na: www.who.int.

Autor:
mgr farm. Anna Stachowiak