Farmaceuta w telefonie, czyli apteczna aplikacja na smartfony

Udostępnij:

Udostępni katalog leków, umożliwi zamówienie ich on-line, a w przypadku medykamentów dostępnych na receptę – pomoże w umówieniu odbioru w aptece stacjonarnej. Do tego zastąpi plik papierowych ulotek dla pacjenta, ułatwi dawkowanie leków członkom rodziny i przypomni o kolejnej tabletce. Przedstawiamy aplikację DOZ.pl

DOZ.pl to rozbudowany polski portal internetowy poświęcony tematyce zdrowia. Powiązany jest on z bazą leków i suplementów („encyklopedią” – jak nazwali tę zakładkę twórcy serwisu). Jednym z najważniejszych działów portalu jest internetowa apteka, umożliwiająca zakup leków. Właśnie tę funkcjonalność twórcy DOZ.pl uczynili sercem bezpłatnej aplikacji mobilnej, dostępnej pod tą samą nazwą. Projekt udostępniony został użytkownikom w 2018 roku. Obecnie twórcy rozwijają jego szóstą wersję, a w Google Play Doz.pl ma już ponad 100 tysięcy pobrań.

Funkcje aplikacji dla klientów aptek

Kluczową funkcjonalnością Doz.pl jest zamawianie leków. Jak podają twórcy programu, baza produktów obejmuje ok. 15 tys. medykamentów (leków i suplementów diety, kosmetyków, ziół czy też sprzętu medycznego). Liczba ta uwzględnia leki wydawane na receptę, które po zamówieniu można odebrać w blisko dziewięciuset aptekach na terenie całej Polski, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Należy pamiętać o tym, że zostaną one wydane po okazaniu właściwej  recepty. Produkty OTC  można zamawiać także z dostawą do domu albo Paczkomatu InPost. Część handlowa Doz.pl zawiera rozwiązania znane użytkownikom z innych sklepów internetowych, takie jak powiadomienia czy też śledzenie statusu zamówień.

W ramach korzystania z Doz.pl klienci mogą brać udział w akcjach promocyjnych i zamawiać produkty z rabatem.  Dodatkowo użytkownik ma do dyspozycji również listą nowości w ofercie oraz wyszukiwarkę (z opcją sortowania i możliwością zawężenia listy wyników dzięki filtrom z dodatkowymi kryteriami). Na karcie konkretnego produktu widzą jego zdjęcie, metryczkę (m.in. cenę, nazwę producenta, określenie sposobu przechowywania leku oraz możliwe formy dostawy, dostępność na receptę lub bez recepty) i opis powstały na podstawie ulotki załączonej do opakowania. Z poziomu karty produktowej klienci dodają produkty do koszyka, by następnie określić oczekiwaną formę wysyłki albo miejsce odbioru. Dalszy proces realizacji zamówienia można śledzić on-line, a także dzięki powiadomieniom w formie wiadomości SMS. 

Moblina apteczka Doz.pl

Twórcy aplikacji nie ograniczyli się tylko do rozwiązań e-commerce. Drugim modułem Doz.pl jest zbiór funkcjonalności określanych jako „mobilna apteczka”. Dotyczą one stosowania leków i suplementów w sposób regularny i bezpieczny. W ramach mobilnej apteczki użytkownik tworzy profile poszczególnych osób, przypisuje im leki i korzysta z przypomnień o podaniu kolejnej dawki. W razie występowania ryzyka interakcji między lekami, zostanie o nim powiadomiony – odpowiedni komunikat pojawi się w zakładce „Interakcje”.

Z poziomu aplikacji można również wysłać zapytanie do farmaceuty, który skonsultuje, jakie jest ryzyko wystąpienia negatywnych skutków danej kuracji. Specjalista przeprowadzający taką weryfikację podpisany jest imieniem i nazwiskiem, co uwiarygadnia ocenę. Dodatkowo sam użytkownik może zasięgnąć informacji o przyjmowanych specyfikach, korzystając z wbudowanej w aplikację bazy ulotek leków. Warto wspomnieć również, że aplikacja stworzona przez DOZ.pl może przypominać o upływających terminach ważności, a więc o konieczności monitorowania produktów, które użytkownik posiada w domu.

Co o aplikacji mówią użytkownicy?

W chwili oddawania niniejszego tekstu do publikacji Doz.pl zgromadziła nieco ponad 6,5 tys. opinii w Google Play i ponad 500 w iTunes, uzyskując odpowiednio ocenę 4,6 i 4,5 na 5 możliwych gwiazdek. Oceniający chwalili intuicyjność obsługi aplikacji, a także dobrze przygotowane opisy poszczególnych produktów. Pozytywne recenzje zbiera ponadto szeroki wybór produktów i możliwość bezpłatnego odbioru zamówienia w aptece. Opinii negatywnych jest mniej, dotyczą dosyć długiego oczekiwania na realizację niektórych zamówień, a także braku angielskiej wersji językowej.

 

Źródła: